Nävsjöns spänger

En tång, flera tänger. En spång, flera.... spänger? Det låter inte klokt men när man går slingan runt Nävsjön står det så på Sörmlandsledens skylt - "här finns flera lättpromenerade spänger..." Detta blev nu en av de saker jag funderade över medan jag gick runt Nävsjön idag. Förutom pluralböjningen vill jag opponera mig mot påståendet att de är lättpromenerade. De består av två sextums brädor (lyxvarianten har tre) och samtliga är fuktiga och täckta av ett grönt, snorhalt lager av alger eller mossa. Det behövs bara att det fryser på nu så blir de fullkomligt livsfarliga. Under sig har spängerna myrmark, tjärr eller ibland själva Nävsjön, vilket fyller mig med viss oro där jag halkar omkring.

Idag var det om möjligt ännu vackrare vid Nävsjön än sist vi gick här. Eftersom det är mitt i veckan var det fullkomligt folktomt sånär som på ett par fiskare som jag stötte på efter tre timmars promenad. Dessutom sken solen. Visserligen är det vackert med diset och dimman, men nog är det något extra med sol och blå himmel!

När vi kom runt på andra sidan sjön kände jag plötsligt en mycket obehaglig lukt. Organisk förruttnelse - typ gammalt stinkande blomvatten. Kanske inte så märkligt, det fanns mycket blöta marker omkring oss. Men stanken försvann inte och efter en stund märkte jag att den förföljde mig. Den satt fast på en bearded collie. Hundar har ju det gemensamt med oss att de gillar parfym och att de gillar att applicera parfymen på halsen. En blick på Cleo och det var bara att konstatera att hon var den skyldiga. Hon såg så där oförskämt nöjd ut som hundar gör när de gjort ett fynd som man kan rulla sig i och högra sidan av halsen var slemmigt brungrön.

Väl hemma slog jag upp ordet spång. Det heter en spång, flera spångar - ELLER - en spång, flera spänger.

Nävsjön den 24 november

En av Nävsjöns spänger


Solen står lågt - kl 13.30




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0