Pilthyttans naturreservat med småttingarna

Idag gjorde jag något nästan otänkbart. Jag gav mig ut på långpromenad och lämnade treenigheten hemma! Istället tog jag med småttingarna - Jesse och Ronja. Oj vilka upprörda och besvikna miner det var när jag åkte - de vet ju precis vart man ska när man är klädd på "det där" sättet. Tibbarna var däremot kvittrande glada när vi gav oss iväg, uppenbarligen i total avsaknad av empati för sina övergivna, lurviga vänner.

Målet var idag Gälkhyttan och Pilhyttedammens naturreservat. Det finns en slinga där på 6,5 kilometer som verkade lagom. Första delen av promenaden var inte så särskilt spännande. Trevlig skog, men - ja man är väl bortskämd med sådan! En sträcka av slingan var omlagd. Vid första anblicken såg det ut som ett kalhygge men en skylt upplyste om vad som var på gång. Marken hade varit gammal hag- och ängsmark men planterats med gran och tall på 50-talet. Nu hade marken fått en ny ägare och denne var i full fart med att återställa den gamla ängsmarken! Inte nog med det, en stor del av arbetet gjordes med häst. Mycket riktigt, två rejäla arbetshästar gick och betade i väntan på uppgifter. Vad GLAD man blir av sånt! Vet inte vem den nya ägaren är men jag skickar en puss och kram till henne eller honom.

Efter ungefär halva sträckan kom vi fram till riktigt vackra områden, nämligen Pilthyttedammen och Överdammen. Dessa två dammar - som i mina ögon ser ut som sjöar... - anlades på 1400 och 1500-talen när man bröt järnmalm i området. Detta slutade man med redan på 1600-talet men vattenflödet regleras fortfarande. Småttingarna och jag tog en liten omväg här och stannade för att ta en paus innan vi fortsatte. Ja, det vill säga, jag och Jesse pausade. Ronja vet inte hur man stavar till p*a*u*s.

Mot slutet av promenaden kopplade jag hundarna då vi hörde en traktor på avstånd. När den kom närmare fick jag syn på något väldigt stort i skogen, bakom några träd. Vad var det för ett djur? Plötsligt fick djuret syn på oss och fram dök en mycket stor, mycket gammal och mycket vacker grand danois-hane. Mina tibbar brukar inte precis älska stora hundar vid första anblicken - speciellt inte om de är mörka till färgen, men den här var fawn, de var trötta och jättehunden var genuint supersnäll och alldeles underbar så det blev ett väldigt vänligt och lugnt möte därute i skogen.

Väl hemma har jag lagat en av mina favoriträtter - lammfärsbiffar på mitt egna sätt. Blandar lammfärs med salt, vitpeppar, bitar av getost, hackade soltorkade tomater samt en näve färska örter som fortfarande växer ute faktiskt..., det blir fantastiskt gott tillsammans med en sallad och ett glas rött. Nu ska jag jobba i tre dagar och sedan blir det skola i Stockholm nästa vecka. Tur vi kom iväg på en härlig runda idag - med våra omvägar blev det 7,5 km i den ljuvliga novembersolen.

Ögonstenen!

Det fanns en utmärkt liten bro att gå på också...

Överdammen

En prins i vassen!

Dammluckorna mellan Överdammen och Pilthyttsdammen


Vi tog paus vid Överdammen


Jesse vilar en stund


Ronja vilar INTE


Myrmarker vid dammarna

Gälthyttedammen

Gälthyttedammen


Solnedgång kl 2.45 pm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0